Rozkład Studenta
Serwis wyszukanych fraz
 
Cytat
Idąc po prostej drodze, najczęściej pokonujemy ją zygzakiem. Kamil Ejsymont
Home rysunek dwg rynek win rozkład KZK
 
  Witamy

Oglądasz odpowiedzi wyszukane dla zapytania: Rozkład Studenta




Temat: Hazard - jak z nim walczyć ;)
W artykule <afamfn$bu@news.tpi.plmorgann napisal(a):


Ja mam na egzamin pytanie "Co to jest HAZARD i jak sie go eliminuje".
Kurde... nawet nie wiedziałem, że takie coś jest :)) zreszta ze
rozkład studenta jest też sie na egzaminie dowiedziałem :))


Rozkład _S_tudenta. To taki facet był :-)

Marcin Stanisz

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Hazard - jak z nim walczyć ;)
Marcin Stanisz wygenerował manualnie w wiadomości
<slrn.pl.ahipns.rg.mstan@COS13.ilf.comudostępnionej publicznie
dnia 26 Jun 2002 06:57:46 GMT co następuje:


W artykule <afamfn$bu@news.tpi.plmorgann napisal(a):

| Ja mam na egzamin pytanie "Co to jest HAZARD i jak sie go eliminuje".
| Kurde... nawet nie wiedziałem, że takie coś jest :)) zreszta ze
| rozkład studenta jest też sie na egzaminie dowiedziałem :))

Rozkład _S_tudenta. To taki facet był :-)


No właśnie niezupełnie: Student to był pseudonim...
(Z tego co wiem)
To jeszcze z czasów, gdy rachunek prawdopodobieństwa był w powijakach
i nie każdy matemetyk chciał się przyznać, że się 'szczęściem bawi'
;-))))
[wersja wg. jednej takiej z PG, co to kto musi, wie o kogo chodzi]

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Zniknie 4 śpiących 3 walczących?


Delfino Delphis wrote:
| Z prawdopodobienstwa to chyba miales lufe.
A jakieś merytoryczne uwagi?


Proszę bardzo:
Dlaczego założyłeś stały rozkład prawdopodobieństwa?
Może w tym przypadku byłby właściwy rozkład Gaussa?
A może rozkład Studenta?
A może jeszcze jakiś inny? dużo ich jest przecież

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Zniknie 4 śpiących 3 walczących?
Dnia Tue, 16 Jan 2007 05:36:57 +0100, Wojtek Zientara napisał(a):

Proszę bardzo:
Dlaczego założyłeś stały rozkład prawdopodobieństwa?
Może w tym przypadku byłby właściwy rozkład Gaussa?
A może rozkład Studenta?
A może jeszcze jakiś inny? dużo ich jest przecież


Stały rozkład jest w tym wypadku najbardziej zgodny z empirią, tzn.
prawdopodobieństwo trafienia na określone światło jest proporcjonalne do
jego długości. Gdybyśmy mieli jakieś wyróżnione światło, np. motorniczy
celował by w zielone (co w naszym wypadku nie ma zastosowania, bo takie
celowanie nie zmienia ogólnego czasu przejazdu), można by zastosować
rozkład Gaussa wokół środka zielonego światła z jakąś zadaną dyspersja,
ale tutaj nie ma to zastosowania.
Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: rachunek błędu
LAVI <al@wp.plnapisał(a):


Czy ktoś mógłby mi w prosty sposób wytłumaczyć jak mam policzyć rachunek
błędu dla doświadczenia :badanie fotoogniwa .Podłącza sie fotoogniwo do
mikroamperomierza ,ustawia możliwie daleko od włókna żarówki , zapala sie
lampe i przesuwa sie fotoogniwo po koniku ławy optycznej i bada sie
zależność prądu fotoelektrycznego od odległośći źródła światła od
powierzchni fotoogniwa.  Jaki tu błąd występuje?Systematyczny, przypadkowy?


Nie mozna tego okreslic bez wykonania doswiadczenia!!!
Zalezy to bowiem od sytuacji doswiadczalnej ( uzytych przyzadow, Twoich
umiejetnosci, zastosowanej metody pomiaru itp).
Generalnie blad przypadkowy masz wtedy gdy masz wyrazny rozrzut wynikow ( np.
10, 12, 15, 80, 14, 10, 11, 13, 13). Nie zapominaj ze rozklad Gaussa
obowiazuje dopiero gdy wynikow masz wiecej niz 10, inaczej -rozklad
Studenta.
Blad systematyczny masz wtedy gdy wyniki nie wykazuja zmiennosci: (np. 9, 10,
10, 10, 11, 10, 10, 9, 10, 10, 11, 10).  Wtedy stosujesz raczej oszacowanie
wynikajace z dokladnosci przyrzadow.

rachunek bledow jest czyms w czym ciezko podac regolki: generalnie uczciwa
analiza doswiadczenia wymaga troche wyczucia i troche intuicjii.

Pozdrawiam
KK

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Uprzejmie prosze o pomoc - Niepewnosc pomiarowa...

Nothingman wrote:


[ciach]

Co o tym sadzicie? Bo takie cos znalazlem... Czyli nie brac po uwage
niepewnosci samej sruby mikrometrycznej???


To zalezy jakie wyniki ci wychodza: musz ocenic czy bledy maja charakter
systematyczny czy losowy. Jesli losowy: stosujesz rozklad Studenta lub
gaussa w zaleznoci od ilosci pomiarow, i korzystasz z wzorow na
estymatory jego parametrow.
Jesli zas dominuje systematyczny ( czyli uzalezniony od metody pomiaru,
w tym wypadku od dokladnosci sruby) uzywasz klasy sruby i masz w nosie
statysyke.
kazek
Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: ZADANIE BARDZO PILNE, POMOCY !!!
aha - zapomniałem - ksywka student jest trochę nie na miejscu - czy wiesz
dlaczego rozkład Studenta nazywa się tak jak się nazywa? Jeśli nie to b. mi
przykro...

Jakbyście chcieli wiedzieć to jestem pełnoletni :)
PROSZĘ O POMOC PLEASE

student napisał(a) w wiadomości: ...
| mam problem z zadaniem, proszę o pomoc, oto jego treść :

| W cylindrze o objętości V_1 znajduje się gaz doskonały pod ciśnieniem P_1
.
| Obliczyć przyrost energii wewnętrznej tego gazu w dwóch przypadkach :
| 1. przy stałej objętości V_1 ciśnienie wzrosło k-razy
| 2. przy stałym ciśnieniu P_1 objętość wzrosła k-razy
| Stała gazowa R.  Ciepło molowe o stałej objętości C_v.

| Odpowiedzi proszę przesyłać na lel@wp.pl


Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Wspolczynnik tarcia
Witam !  

poszukuje wartosci wspolczynnika tarcia slizgowego
w ruchu na sucho dla materialow srebro-srebro
oraz miedz miedz


Marne szanse, na znalezienie. Przepatrzyłem co mam, a mam gdzie i w co
popatrzeć. Nie spotkałem nic takiego.  
Proponuję ustalić samemu. Duższa sztabka miedziana, klocek miedziany, powolne
unoszenie jednego końca z jednoczesnym przykładaniem miarki dla "zmierzenia"  
kosinusa kąta. 10 prób, rozkład Studenta, reszta do obrachowania.  
Ale co zrobiś ze sreberkiem ? Skąd wziąć sztabkę ?  
Kiedyś robiłem takie pomiary jak przyszło mi zmierzyć współczynnik tarcia dla
konkretnych: "materiał/chropowatość".  Ostrożnie poruszając listwą, to nawet
otrzymane wyniki nie odbiegały znacznie od siebie.
A i tak w tablicach masz jakieś średnie wartości 'mi'. Zatem Twoje pomiary
mogą być bliższe rzeczywistego 'mi'  niż tablicowe.
Pozdr. W.
Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Statsytyka, przedział ufności - mam nadzieje, że ostatni raz...


Poprzednie podpowiedzi pomogły mi zrozumiec parę kwestii, ale dalej nie
mogę
zrozumieć jak w swojej pracy autor uzyskał przedział ufności:

-30,25 < x < -26,35
co daje przedział -30,12 < x < -27,48 - niewielka, ale jednak jest


różnica.

Byc moze w tym przypadku zastosowano - zgodnie z regulami sztuki - nie
kwantyl rozkladu normalnego, lecz kwantyl rozkladu Studenta.
Przy malych probach (wg niektorych ponizej 100 - wg innych 50) gdy nie  mamy
informacji o odchyleniu standardowym w populacji generalnej a jedynie w
probie, zamiast rozkladu normalnego stosujemy rozklad Studenta. W Excellu
nawet bym sugerowal zawsze robic Studentem (chyba, ze mamy informacje o
odchyleniu standardowym w populacji). Przy duzych n rozklad Studenta zbliza
sie do rozkladu normalnego standaryzowanego i wynyki i tak wyjda te same.
Rozklad Studenta daje zazwyczaj szersze przedzialy, gdyz uwzglednia
nieznajomosc wariancji w populacji generalnej - a skoro nie do konca wiadomo
jaka wariancja, to i widelki trzeba rozsunac, by uzyskac wymagana ufnosc.

Pozdrawiam
SDD

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: "0" przez "0"


----- Original Message -----
From: "Pawel F.Gora" <g@if.uj.edu.pl
To: <pl-sci-matemat@newsgate.pl
Sent: Thursday, December 04, 2003 12:35 PM
Subject: Re: "0" przez "0"

"Student" <student_politechn@wp.plwrote:

| I pytanie ile to jest ?
|          "0+"(z plusem)/ "0+"(z plusem) = ???

Rozumiem, że chodzi o przejście graniczne. Otóż 0/0
to symbol nieoznaczony, bo wartości różnych granic tego typu mogą
być różne. Rozpatrz następujące prościutkie przykłady:

lim x-0  x/x

lim x-0  x^2/x

lim x-0+ x/x^2


Moze by podpowiedziec Studentowi (moze to ten od rozkladu Studenta) :)

podm mu rozwiazania powyzszych przykladow

lim x-0 x/x = (skracamy licznik z mianownikiem) = lim x-0 1/1 = 1

lim x-0 x^2/2 = (tez skracamy) = lim x-0 x = 0

lim x-0 x/x^2 = (tez skracamy) = lim 1/x = NIE ISTNIEJE
(
lim x-0+ x/x^2 = lim x-0+ 1/x = +oo
lim x-0- x/x^2 = lim x-0- 1/x = -oo
)

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: statystyka - wartosc srednia, odchylenie

Lukasz Komsta wrote:
Dnia 2005-05-05 23:51, Użytkownik Adam napisał:
| Mam dane w postaci srednia +/- odchylenie standardowe np. 30+/-3
| Mam obliczyc roznice (np. przyrost masy ciala).
| Wynik powinien być w postaci srednia+/-SD, tylko nie wiem jak liczyc
| roznice odchylen standardowych.

Jeśli są dwie zmienne o rozkładzie normalnym, to ich suma ma średnią
równą sumie średnich i odchylenie standardowe równe sumie odchyleń.
Jeśli bierzemy różnicę, to średnia różnicy jest równa różnicy średnich,
a odchylenie SUMIE odchyleń.


....
 http://mathworld.wolfram.com/NormalDifferenceDistribution.html

Jeżeli cytujesz poważne żródło to przynamniej je porządnie przeczytaj
"wariancja różnicy jest sumą wariancji obydwu składników "
Wariancja to nie SD tylko SD^2
czyli SDróżnicy = Pierwiastek( SD1^2 + SD2^2)
'Adam' napisał
 | Mam obliczyc roznice (np. przyrost masy ciala).
  domyślnie pomiędzy średnimi
  Nagminne jest zapominanie, że odchylenie standardowe średniego wyniku
to   SDśredniej = SD/pierwiastek(n)

Jak mamy skończoną liczbe pomiarów to nie rozkład normalny tylko rozkład
Studenta. Niebędę sie powtarzał. Wzór jest taki jaki jak w poprzednim
poście napisałem

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Współczynnik korelacji liniowej
PAle po co ten test?
PCzy nie moge po prostu policzyc wspolczynnika Pearsona?
PNie sądze, żeby na moim poziomie zaawansowania robienie testów było tu
Ppotrzebne (na uczelni tego nie robiliśmy no ale też takich śmiesznych liczb
Pnie było)

W statystyce wszystko ma swoj sens. Dla malej proby n=3, policz:

t = r/sqrt(1-r^2) * sqrt(n-2)

jest to statystka o rozkladzie Studenta z v=n-2 stopniami swobody.
n - ilosc elementow w probie.

policz i mi napisz ile  wyszlo

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Współczynnik korelacji liniowej


W statystyce wszystko ma swoj sens. Dla malej proby n=3, policz:

t = r/sqrt(1-r^2) * sqrt(n-2)

jest to statystka o rozkladzie Studenta z v=n-2 stopniami swobody.
n - ilosc elementow w probie.

policz i mi napisz ile  wyszlo


wyszło t= -1
(n=10)

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Pomiary frekwencji na liniach MPK
Gość portalu: Yasioo napisał(a):

> Nie była cała w ufokach, jestem tego pewien. Nie mam całej rozpiski, ale
chyba
> jest 1/3 2x105Na i 2/3 3x105Na. Dzisiaj były też NTG6, przynajmniej jeden na
> pewno - 2012.

Cooooooo?
Nie za bardzo mi się chce wierzyć, poza tym Adaś pisze, że były same UFA, no
chyba że poza szczytem podmieniają?
A ten NGT6 to może na 3 był? :D

> Ujmę to tak - w szczycie jest góra 80 pasażerów na jeden wagon 105Na, poza
> szczytem około 30 na jeden wagon 105Na. Jeżeli szczyt jest od 6 do 9 i od 14
do
>
> 17, to średnia przy założeniu kursowania od 5 do 23 wychodzi mniejsza niż
> podałeś. To się nazywa średnia ważona i liczy się tak: (1*30 + 3*80 + 5*30 +
> 3*80 + 6*30)/18 ~ 47 pasażerów na jeden wagon 105Na. W Twoim przykładzie
> (szczyt 90%, poza szczytem 40%) wychodzi ~ 57%, czyli mniej niż w średniej
> arytmetycznej (u Ciebie 65%). Zresztą takie dywagacje są bardzo ogólnikowe,
bo
> do tego typu badań (liczba elementów w próbie n > 30) stosuje się rozkład
> Studenta (cecha normalna), gdzie jako wynik otrzymuje się krzywą dzwonową
> Gaussa. Poza tym założyłem na korzyść Twoich obliczeń szczyty o długości 3
> godzin, a zwykle przyjmuje się tylko 2.

No rozumiem, dzięki za wyjaśnienie.
Ale na prawdę ciekawe, ze to zapełnienie to tylko 80 pasażerów na wagon w
szczycie :)

No ale jeśli tak, to co? Zrobią całą 13 w dwuskładach? Dziwne by to było.

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Hazard - jak z nim walczyć ;)
Ja mam na egzamin pytanie "Co to jest HAZARD i jak sie go eliminuje".
Kurde... nawet nie wiedziałem, że takie coś jest :)) zreszta ze
rozkład studenta jest też sie na egzaminie dowiedziałem :))
Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Ktos dobry ze statystyki potrzebny


Gdybys jednak sie zdecydowala pomoc, to plik lezy tu:
http://republika.pl/sebastian_krawczyk/stat.zip
Pozdrawiam


Jak masz tablice rozkład Studenta, to też ją tam umieść - moja dziś
powędrowała do biblioteki ;(

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Dlaczego wlasnie tyle[...]??
mamataka <mamat@NOSPAM.gazeta.plnapisał(a):


Dlaczego wlasnie tyle wynosily warunki poczatkowe wszechswiata, skad sie
wiela masa elektronu , kwarków, mionow itd.??Czy to czysty przypadek ze
fundamentalne oddzialywania maja wlasnie takie wlasciwosci??Skad sie bierze
ta cala gmatfanina stalych fizycznych ktorych wartosc nie da sie okreslic w
inny sposob jak tylko eksperyment naukowy??Czy metody matematyczne sa oby
napewno skuteczne skoro niektore przewidywania obarczone sa bledem
przyblizenia ktore sa wynikiem niemoznosci okreslenia zachowania sie danego
procesu w opisie matematycznym??Czyzbysmy obrali zla droge??


Twoj post ogladany w archiwum z GW zawiera 8 linijek tresci. Slowo Dlaczego
zawiera 8 liter!
Cuz za zdumiewajaca konsekwencja: czyzbys byl maszyna do wypisywania
8-linijkowych postow w ktorych pierwsze slowo ma zawsze 8-siem liter?
A moze Ty dzialasz w zgodzie z zupelnie innym algorytmem: w Twoich postach
liczba liter pierwszego slowa oznacza liczbe linijek? A moze chodzi o to ze
obie liczby sa parzyste?

Jak rzucasz kamieneim to rychlo sie okaze ze jak zmierzysz jego polozenie po
upadku z dokladnoscia do 4 miejsc po przecinku, to wyjdzie, ze dokladnosc
Twojego rzutu byla zgola fantastyczna! Zaznazc w tym miejscu krzyzyk cieniutka
nitka, a potem popros 100 ludzi zeby  rzucali dokladnie tak samo. czy ktorys
kamien upadnie dokladnie w krzyzyk z liter z dokladnoscia do 4-rech miejsc po
precinku?

Pomysl: a tobie sie to UDALO ZA PIERWSZYM RAZEM: czyz nie jestes niemal
POLBOGIEM?

reasumujac jak bys mial chociaz z 5 wszechswiatow do zbadania to stosujac
rozklad Studenta  ( bo zeby stosowac rozklad Gaussa, przypominam trzeba miec
chociaz 10 pomiarow)  moglbys powiedziec cos na temat tzw. wartosci
prawdziwych koniecznych do powstania tego i owego. Ale jako ze na razie mowimy
o jednym jedynym wszechswiecie i jednej jedynej planecie z zycie, to ja bym z
tego statystyki nie robil...

Pozdrawiam
KK

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: POMOCY
gogluj dalej:
rozkład studenta
rozkład fishera
Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Analiza bledow
Janek Dudziec <dudz@aster.plnapisał(a):


| Przepraszam, ale napisales to w taki sposob ze nei wiem o co ci chodzi.
| Mozesz
| przyblizyc? masz x, y co to jest? One sa jakos zwiazane?
| Interesuje cie blad x, blad y czy blad jakiejs wielkosci od nich zaleznej?
| ile
| masz pomiarow? Jaki blad dominuje statystyczny czy maksymalny?

Wiem, zabrzmialo to troche chaotycznie.

Zadanie to wyznaczenie ogniskowej soczewki w oparciu o wzor
f^-1=x^-1+y^-1
gdzie f to ogniskowa, x to odleglosc przedmiotu od soczewski, a
y to odleglosc powstalego obrazu od soczewki.
W celu wyznaczenia f dokonalem w sumie 6 pomiarow. W kazdym
pomiarze x bylo inne. Wynik to ma byc jakies fnp +- df.


Bledy powinno sie wyliczac dla wielkosci mierzonych bezposrednio, a dla
wielkosci obliczanych metoda r.z. proba 6-ciu pomiarow to proba mala i dlatego
szacujac blad trzeba uzyc rozkladu Studenta. To ze x w kazdym pomiarze jest
inne znaczy ze dominuje blad statystyczny a nei np. metody, czyli ze
dokladnosc pomiaru jest wystarczajaca aby wplyw na jego wartosc byl typu
losowego, a ie np. klasa przyrzadu.


Czy liczyc blad z otrzymanych f1,f2...f6 czy posluzyc sie rozniczka
zupelna bo w koncu bledy pomiaru wartosci x i y moge wyznaczyc.
Od swojego fizyka slyszalem ze jak ktos chce to zrobic dobrz to powinien
zastosowac metode rozniczki zupelnej, tylko nie za bardzo
rozumiem jak w tym przypadku to zrobic, bo kazdemu pomiarowi
towazyszy przeciez  inny blad.


Nie bardzo rozumeiem co to znaczy inny blad? kazdy x jest inny, razem daja z
jakims rozkladem ( Studenta) probke losowa wielkosci mierzonej. Za wartosc
pomiaru przyjmuje sie jakis estymator nieobciazony, w tym wypadku srednia (
wlasnie dlatego ze dominuje blad statystyczny, inaczej bralbys czasami
powiedzmy wartosc srodkowa np.) Oczywioscei kazdy wynik pomiaru jest jakos do
tej sredneij przesuneity, ale znajac rozklad ( sutudenta) wyliczasz jaka jest
estymacja bledu  sredneigo kwadratowego ( ze wzoru) i stosujac metode
rozniczki zupelnej pzreliczasz wzory na blad wielkosci zaleznej.
Kazek

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Analiza bledow
x - mierze (mam wyznaczony blad pomiaru dx)
y - mierze (mam wyznaczony blad pomiaru dy)
f - to jest f(x,y)=(x*y)/(x+y)


Bledy powinno sie wyliczac dla wielkosci mierzonych bezposrednio, a dla
wielkosci obliczanych metoda r.z. proba 6-ciu pomiarow to proba mala i
dlatego
szacujac blad trzeba uzyc rozkladu Studenta.


A jaki stopien swobody powinienem przyjac? k=6-2, tak?


To ze x w kazdym pomiarze jest
inne znaczy ze dominuje blad statystyczny a nei np. metody, czyli ze
dokladnosc pomiaru jest wystarczajaca aby wplyw na jego wartosc byl typu
losowego, a ie np. klasa przyrzadu.


Ale x z zalozenia ma byc inne. Mialem wykonac kilka (tutaj 6) pomiarow
y w zaleznosci od roznych x. Ja mierzylem dla x e {20,30,40,50,60,70} i
dla kolejnych x wychodzily tak kolejne y. To moje dane. Wiec o bledzie
przypadkwym faktycznie ciezko w nich mowic bo jest po jednym
pomiarze, ale dlaczego mozna przyjac ze dominuje blad systematyczny?


Nie bardzo rozumeiem co to znaczy inny blad? kazdy x jest inny, razem daja
z
jakims rozkladem ( Studenta) probke losowa wielkosci mierzonej.


No wlasnie tu nie do konca - x sa inne bo to zaklada metoda. Kazda para
(x,y)
to jak gdyby wynik innej serii pomiarowej.


Za wartosc
pomiaru przyjmuje sie jakis estymator nieobciazony, w tym wypadku srednia
(
wlasnie dlatego ze dominuje blad statystyczny, inaczej bralbys czasami
powiedzmy wartosc srodkowa np.) Oczywioscei kazdy wynik pomiaru jest jakos
do
tej sredneij przesuneity, ale znajac rozklad ( sutudenta) wyliczasz jaka
jest
estymacja bledu  sredneigo kwadratowego ( ze wzoru) i stosujac metode
rozniczki zupelnej pzreliczasz wzory na blad wielkosci zaleznej.


To chyba dla takich danych sie nie sprawdzi, jesli cos z tego roumiem.

A co z zastosowaniem metody najmniejszej sumy kwadratow?

Pozdrawiam i dzieki za odp,
jd

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Błysk gamma przyczyną masowego wymierania w ord...
to całkowicie absolutnie normalne na tym "serwisie informacyjnym"

wręcz, w rozkładzie studenta, dałbym 95% poziom ufności że ten artykuł już co
najmniej raz zagościł na łamach wybiórczej Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: MATEMATYKA/STATYSTYKA + jez. niemiecki - kto zna?
> III Elemantare Wahrscheinlichkeitsrechnung - rachunek prawdopodobienstwa
> • Rechenregel für Wahrscheinlichkeiten
> • Bedingte Wahrscheinlichkeiten - prawdopodobienstwo warunkowe
> • Satz von der totalen Wahrscheinlichkeit - o czym to twierdzenie ?
> • Formel von Bayes - Wzor Bayesa
> • Unabhängigkeit zweier Ereignisse - niezaleznosc dwoch zdarzen
>
> IV Eindimensionale Zufallsvariablen und ihre Verteilungen - jednowymiarowe
zmienne losowe i ich rozklady
> • Definition von diskreten und stetigen Zufallsvariablen und Dichten -
definicja dyskretnych i ciaglych zmiennych losowych i gestosci
> • Die Verteilungsfunktion einer Zufallsvariablen - funkcja rozkladu zmiennej
losowej
> • Zusammenhänge zwischen Dichten und Verteilungsfunktionen - zwiazek pomiedzy
gestosci i funkcji rozkladu
> • Modus, Median - mediana, Quantile - kwantyl
> • Erwartungswert, Varianz und Standardabweichung - wartosc oczekiwana,
wariancja, odchylenia standardowe
> • Rechenregel und Eigenschaften von Erwartungswerten
> • Spezielle diskrete Verteilungen - (szczegolne ?) rozklady dyskretne
> • Spezielle stetige Verteilungen - rozklady ciagle
> • Approximationsmöglichkeiten von Verteilungen - mozliwosci aproksymacji rozkladow
> • Die Chi-Quadrat- pisze sie prawdziwe chi do kwadratu - tu nie moge tego
zrobic, Student- rozklad studenta und Fisher-Verteilung
> V Zweidimensionale Zufallsvariablen und Ihre Verteilungen - dwuwymiarowe
zmienne losowe i ich rozklady
> • Definition zweidimensionaler Zufallsvariablen
> • Unabhängigkeit, Kovarianz und Korrelation - niezaleznosc, kowariancja, korelacja

> VII Regressionsanalyse - analiza regresji

Wiecej albo nie wiem, musialabym sama szukac, lub wynika z tego co juz pisalam.
Kerstin Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Pomiary frekwencji na liniach MPK
> Znaczy się jaki układ? Przecież 13 jest cała chyba w UFOkach?

Nie była cała w ufokach, jestem tego pewien. Nie mam całej rozpiski, ale chyba
jest 1/3 2x105Na i 2/3 3x105Na. Dzisiaj były też NTG6, przynajmniej jeden na
pewno - 2012.

> No bo takie badania to można o kant dupy rozbić. Ja w szczycie zapełnienie
> będzie 90%, a poza szczytem np. 40% (co jest całkiem realne), to łatwo
> policzyć, że średnie zapełnienie będzie przekraczało ledwo 60%...
>
> Coś mi się widzi, że niedługo UFA z 13-tki znikną. Buuuu.

Ujmę to tak - w szczycie jest góra 80 pasażerów na jeden wagon 105Na, poza
szczytem około 30 na jeden wagon 105Na. Jeżeli szczyt jest od 6 do 9 i od 14 do
17, to średnia przy założeniu kursowania od 5 do 23 wychodzi mniejsza niż
podałeś. To się nazywa średnia ważona i liczy się tak: (1*30 + 3*80 + 5*30 +
3*80 + 6*30)/18 ~ 47 pasażerów na jeden wagon 105Na. W Twoim przykładzie
(szczyt 90%, poza szczytem 40%) wychodzi ~ 57%, czyli mniej niż w średniej
arytmetycznej (u Ciebie 65%). Zresztą takie dywagacje są bardzo ogólnikowe, bo
do tego typu badań (liczba elementów w próbie n > 30) stosuje się rozkład
Studenta (cecha normalna), gdzie jako wynik otrzymuje się krzywą dzwonową
Gaussa. Poza tym założyłem na korzyść Twoich obliczeń szczyty o długości 3
godzin, a zwykle przyjmuje się tylko 2.

> P.S. A tak w ogóle, to kto zleca te badania? MPK czy UMK czy ZDiK czy ktoś
> jeszcze inny?

MPK rozpisuje normalny przetarg, który wygrywa jakaś firma. Zwykle jest to
jedna i ta sama ponieważ decyduje wieloletnie doświadczenie, jakość kadry i
zasobów ludzkich (świetna nazwa :) Kadra koordynuje badania i zleca je grupom
pracowników. Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Metrologia
Moje odpwoiedzi


Ad.1 Fizyka zajmuje się opisem modelu natomiast metrologia opisem obiektu rzeczywistego. Różnica między obiektem rzeczywistym , a jego modelem jest taka , że obiekt rzeczywisty uzyskuje się przez dokładny pomiar wielkości fizycznych , natomiast model otrzymujemy przez zastosowanie przybliżonego pomiaru z wartością teoretyczną tych wielkości. Obiekt rzeczywisty jest odzwierciedleniem rzeczywistym danego przedmiotu natomiast model jest przybliżeniem.
Ad.2 Obiekt : gaz modele gaz doskonały , elektronowy nie mam pojęcia jakie modele podać do jakiegoś obiektu
ADd.3 Wielkość – określona cecha lub właściwość obiektu , zjawiska lub substancji , którą można wyróżnić jakościowo i wyznaczyć ilościowo , której przyporządkuję się liczbę i jednostkę np. temperatura , ciśnienie , prędkość
Wartość – wyrażenie ilościowe wielkości określone na ogół w postaci iloczynu liczby i jednostki miary np. 120V
Ad.4 Wielkości mierzone – wielkości określone stanowiące pzredmoit pomiaru , uogólniona wielkość mierzona to mezurant np. temperatura
Wielkości wpływające- wielkości , które warunkują stan danego mezurantu na wynik pomiaru np. ciśneinie
Wielkości nieistotne – to te które nie mają istotnego wpływu na wynik pomiaru można je pominać w modelu np. siła wiatru
Ad.5 Warunki normalne graniczne – zestaw wartości wielkości wpływających dla których zakłada się że określone charakterystyki metrologiczne narzędzia pomiarowego zawarte są w granicach w których narzędzia pomiarowe niepogorszy charakterystyki metrologicznej.
Warunki normalne odniesienia -– zestaw wartości wielkości wpływających dla których zakłada się że określone charakterystyki metrologiczne narzędzia pomiarowego zawarte są w granicach , w których możliwe jest badanie urządzenia , kalibracja jego lub naprawa.
Ad.6 Poprawka – to ta wartość ktorą należy dodać do wyniku pomiaru aby otrzymać wynik przybliżony tj. wartośc poprawna. Bład bezwzględny ze znakiem przeciwnym.

Bład bezwgłedny – to różnica między wynikiem pomiaru , a jego wartością definicjną wielkości mierzonej.
Bład względny – to iloraz błedu bezwzględnego i wartości definicyjnej wielkości mierzonej
Ad.7 Niepewność wyniku pomiaru – bardzo często bład nei może być wynikiem nawet przybliżeniu ponieważ nie jest znana wartośc poprawna jest już lepszym w danych warunkach przybliżeniem wartości prawdziwej. Nadal istnieje jednak różnica między Xpopr. A Xdef w takim przypadku szacuje się granice przedziału w którym z przyczyn prawdopodobnych mieści się wartośc prawdziwa. Nazywa się go niepewnościa wyniku pomiaru
AD8 Niepewność rozszerzona – wielokrotność niepewności standardowej U=k*u k – współczynnik rozszerzony 1-3
Niepewność standardowa – przedział prawdopodobny tego że wynik końcowy znajduje się wewnetzr tego przedzialu to poziom nieufności 2u u – niepewnośc standardowa
Każdemu wynikowi pomiaru można przyporządkować niepewności składowe , które sa powodowane róznymi wielkościami wpływającymi o nieznanych wartościach lub innymi przyczynami. Niepewności składowe można złożyć razem najczęściej przez obliczenie wartości średnich kwadratów niepewności składowych wzgłdnych z odpowiednią wagą. Otrzymamy w ten sposo&copy; niepewność złożona.

Metoda A
Gdy wyniki poszczególnych pomiarów tej samej wielkości różnią się, wówczas niepewność obliczana jest na drodze analizy statystycznej wyników serii pojedynczych pomiarów. Zakłada się przy tym pewien rozkład statystyczny poszczególnych prób. Jeżeli błędy pomiarowe są losowe, tym rozkładem jest rozkład normalny. Wówczas, dla dużej ilości prób (powyżej 30), estymatorem niepewności pomiarowej jest odchylenie standardowe średniej (średni błąd średniej). Dla mniejszej ilości prób niepewność jest większa i równa iloczynowi odchylenia standardowego średniej i współczynnika wynikającego z rozkładu Studenta, który zależy od przyjętego poziomu ufności i liczby pomiarów.
Metoda B
Gdy wyniki pomiarów są takie same lub podlegają systematycznym zmianom, wówczas metody statystyczne nie mogą być zastosowane. Sytuacja taka występuje np. gdy:
- klasa przyrządu jest niska w danych warunkach pomiaru (na przykład przy pomiarze długości ołówka linijką ze skalą centymetrową). Wówczas o niepewności pomiarowej decyduje klasa przyrządu (w przykładzie z linijką będzie to 1 cm).
- mierzona wielkość zmienia się znacząco w czasie pomiaru z powodu warunków zewnętrznych, np. zmiany temperatury.
Wyznaczając niepewność pomiaru należy uwzględnić wszystkie składowe mające wpływ na wynik pomiaru, obliczone obiema metodami.
Ad.8 Źródła rozrzutu wyników pomiarów :
- niezachowanie podstawowych układów warunków fizycznych przy prostej wartości mierzonej
- niezachowanie podstawowych układów warunków fizycznych użtego wzorca Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: "steel guitar" EN>PL
Krzysztof Gęstwa <krzyg.ANTY.S.P.@poczta.onet.plnapisał(a):


Tam nie, ale za to tutaj tak:

| "The pedal steel guitar is only distantly related to the more
| traditional Hawaiian steel [..]


ja jednak wole konkrety i szczegóły nad słownikowe definicje (uogólnione i
tworzone przez laików) :)


Zresztą chodzi o tłumaczenie na polski, a terminologia anglosaska
nie musi się pokrywać z polską.


dla mnie istotne jest to że gitara hawajska i gitara pedal steel to podobne
ale INNE instrumenty. każdemu muzykowi gitara hawajska kojarzy się z
instrumentem ludowym a pedal steel z instrumentem na którym gra się w
Nashville i na tym właśnie instrumencie gra Ron Getman u Cohena (że tak
wrócedo sedna sprawy a tym samym kontekstu)


przeszukiwanie domowej biblioteki, żeby dać odpowiedni cytat plus
jakieś zdjęcie, że kładziona na płask gitara, na której gra się
sztabką, to gitara hawajska,


ta książka Powroźniaka była pisana w bardzo mrocznych dla muzyki czasach -
wypaczeń pojęciowych było mnóstwo głównie z uwagi na ignoranckie traktowanie
muzyki rozrywkowej przez jedynie słusznych (o prowiniecji klasycznej) pisaczy
książek. dzisiaj te książki czyta sę z uśmieszkiem na twarzy

 przy czym to określenie, tak jak


cała defincja, bardziej odnosi się do techniki gry niż do
konstrukcji: http://www.free-definition.com/Steel-guitar.html
"The steel guitar differs from a regular guitar in the way that it is
played. (...) Steel guitars were originally invented and popularized
in Hawaii".


to właśnie jedna z tych laickich definicji - na logike: 'steel' odnosi się do
techniki gry tak? technika gry to 'slide' - i mamy 'gitarę slide'
czy 'technikę slide' która może się odnosić od zwykłej gitary, gitary dobro,
czy gitary pedal steel


Znalazłem też takie coś:
http://wottek1.webpark.pl/podstrony/rodzaje.html
"Gitara hawajska: Ludowy instrument Wysp Hawajskich. Pochodzi ona
od gitary klasycznej. Ma większe pudło, szyjkę dłuższą i bez progów,
wyższa siodełko i metalowe struny o stroju: E, A, e, a, cis1, e1.
Do gry instrument kładzie się na kolanach lub na odpowiednim stoliku.


to jest hawaiian guitar albo lap steel guitar czyli nie to co u Cohena :)
poza tym pedal steel to jedna konstrukcja - stojak wraz z gitarą i nie ma tam
pudła, szyjki a strojów uzywa się mnóstwo różnych wraz z kombinacjami zmian
pedałami akordu jaki tworzą puste struny


Dźwięk wydobywa się odpowiednimi pierścieniami nałożonymi na palce
prawej ręki. Struny skraca się metalową poprzeczką (tzw. kowadełko
lub capotasto) trzymaną w lewej ręce."
Na stronach http://www.hyperdictionary.com/dictionary/steel+guitar
i http://www.wordiq.com/definition/Steel_guitar
znajdziemy:
  steel guitar: guitar whose steel strings are twanged while being
  pressed with a   movable steel bar for a glissando effect
 Synonims "Hawaiian guitar"


wynika z tego że dobro (gitara rezonatorowa) to też steel guitar i normalna
gitara akustyczna to też steel guitar w chwili gdy zaczynamy grać na niej
metalową sztabką - jak zwykle definicja słownikowa niekonkretna


Ta definicja, jaką sądzę, zamyka dyskusję, czy steel guitar to
gitara hawajska (różnica jest jak między rozkładem normalnym
a rozkładem Gaussa).


ja bym bardziej powiedział że jak między rozkładem Studenta a rozkładem jazdy
pociągów  ;))


Więc pedal steel guitar to, jak dla mnie, pedałowa gitara hawajska.
Zamiast "wajchy" znanej z elektrycznych jest pedał;


pedały i inne mechanizmy nie służą do wibrowania i pojawiły się dopiero w
nashvillowskim wcieleniu gitary steel


nie ma ona
klasycznego pudła, ale współczesne elektryczne też nie miewają.
No, ale to jest "jak dla mnie". Środowisko samo sobie tworzy nazwy.
Presja angielszczyzny jest silna, a też wygodniej jest posługiwać
się kalkami niż osobno rozwijaną terminologią, więc preferowane
nazewnictwo w środowisku się zmienia, jak widać na stronie:
http://www.gitaraibas.com.pl/slownik/s_s.htm


racja niestety tak jest - ale w tym akurat przypadku walczę o tą kalkę bo
likwiduje ona wiele nieporozumień - podejrzewam że im głębiej w temat tym
więcej znalazłoby się tu niejednoznaczności. Poza tym - Korneliusz Pacuda -
trójkowy admirator country też posługuje się zangielszczoną wersją.

pozdrawiam
jarek

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Godzina historii Polski zamiast wf-u
Grzegorz Król napisał(a):


DeJotPe <thejo@gaztea.plwrote:
| Grzegorz Król napisał(a):

| Tu jednak będę polemizował. Nie wierzę że można realnie skorzystać
| na przymusowej nauce. Zdolności intelektualne rozkłądają się
| mniej więcej zgodnie z rozkładem normalnym
| Wg mnie gaussowskim, bo jednak tych imbecyli, jak i geniuszy w
| stosunku do średniaków jest mało...

Eee... Przecież to to samo! [ponadto uważam że punkt 'przeciętny'
w sensie zdolności leży na prawo od maksimum].


:P To może to jest rozkład studenta?
W końcu po lewej jest zero:P


| Już za moich czasów w mojej szkole był dwie klasy sportowe,
| humanistyczna* dla "wybitnych", moja - normalna, a potem także
| specjalna, gdzie bylo 10 osób, które by w przeciwnym wypadku musiały
| zostać na drugi rok, ze względu na poziom.
| A uczęszczałem tam w latach 88-96!

Klasy 'specjalne' [zarówno na plus jak i minus] są rzadkością, raczej
pakuje się wszystkich jak leci, ucinając być może najgorszych.


I jak widać specjalizacja w mojej podstawówce w znacznym stopniu się
sprawdziła


| * - tzn klasa o rozszerzonym programie, ale jak ktoś mądry zauważył,
| geniusze błyszczą tylko na tle średniaków i po ósmej klasie ogólna
| średnia tamtej klasy była niższa niż srednia mojej zwykłej klasy -
| wypłowieli...

Dużo zależy od kryterium oceniania. Np. u nas na studiach był obowiązkowy
lektorat z angielskiego w trzech wariantach [poziomach]. Najlepsze oceny
mieli ci z wariantu najniższego, ocena 4 w zaawansowanym to był duży
sukces. I to jest dobre podejście, pod warunkiem że się jasno określi
jaki był system ocen.


system ocen był raczej jeden, bo przecież i nauczyciele mniej więcej
ci sami. IMHO istotny mógłby być tu też czynnik zmiennej szybkosci
rozwoju - ci co przedtem brylowali, potem mogli obnizyc loty.
A np. mój kolega, co miał w podstawówce 2 nawetz plastyki, skończył
prawo na UW z oceną 5!


| Aha! dodam że moja podstawówka, a konkretnie mój rocznik biorąc pod
| uwagę średnie oceny z egzaminów wstepnych do szkoły średniej była 3cia
| w województwie stołecznym warszawskim, a pierwsza wśród szkół
| państwowych i nie był to jednorazowy wybryk.

Nie mam najlepszego zdania o wynikach egzaminów wstępnych jako kryterium
oceny jakości nauczania. Zbyt duży jest wpływ elementów zewnętrznych.


Nie jest to do końca wiarygodny system, ale daje pewien obraz - tego
jak poradzili sobie absolwenci z egzaminem:P

Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: MATEMATYKA/STATYSTYKA + jez. niemiecki - kto zna?
Z prawdziwą przyjemnością przyjmę to wyzwanie i uzupełnię/poprawię tłumaczenie
mego przedmówcy 'kerstin'.

> Deskriptive Statistik - Statystyka opisowa
> I Eindimensionale Merkmale - Cechy jednowymiarowe
> • Häufigkeiten und Häufigkeitsverteilungen - Częstości i rozkłady
częstości
> • Lageparameter - parametry położenia, miary położenia, miary tendencji
centralnej
> • Quantile - kwantyle
> • Streuungsparameter - miary rozproszenia (właściwie parametry ale po
polsku ten termin to miary rozproszenia)
> • Konzentrationsmaße - miary koncentracji
> II Zweidimensionale Merkmale - cechy dwuwymiarowe
> • Gemeinsame Häufigkeiten, Randhäufigkeiten, bedingte Häufigkeiten -
częstości łączne, częstości brzegowe, częstości warunkowe
> • Assoziation bei normalen Merkmalen - związki (powiązania) przy cechach
normalnych
> • Korrelationsrechnung für metrische und ordinale Merkmale - obliczanie
miar koralacji dla cech metrycznych i porządkowych (skal)
> • Regressionsrechnung - metody obliczania współczynników regresji)
> III Elemantare Wahrscheinlichkeitsrechnung - elementarn rachunek
prawdopodobieństwa
> • Rechenregel für Wahrscheinlichkeiten - zasady obliczania
prawdopodobieństw
> • Bedingte Wahrscheinlichkeiten - prawdopodobieństwa warunkowe
> • Satz von der totalen Wahrscheinlichkeit - Twierdzenia o
prawdopodobieństwie całkowitym (zupełnym)
> • Formel von Bayes - Formuła (wzór) Bayesa
> • Unabhängigkeit zweier Ereignisse - niezależność dwóch zdarzeń
> Induktive Statistik - Wnioskowanie statystyczne
> IV Eindimensionale Zufallsvariablen und ihre Verteilungen - Jednowymiarowe
zmienne losowe i ich rozkłady
> • Definition von diskreten und stetigen Zufallsvariablen und Dichten -
Definicja dyskretnej (skokowej) i ciągłej zmiennej losowej i ich gęstości
> • Die Verteilungsfunktion einer Zufallsvariablen - Dystrybuanta zmiennej
losowej
> • Zusammenhänge zwischen Dichten und Verteilungsfunktionen - związki
(zależności) między gęstością a dystrybuantą (zmiennej losowej)
> • Modus, Median, Quantile - Moda, mediana, kwantyl
> • Erwartungswert, Varianz und Standardabweichung - wartość oczekiwana,
wariancja, odchylenie standardowe
> • Rechenregel und Eigenschaften von Erwartungswerten - metody obliczania
i właściwości wartości oczkiwanych
> • Spezielle diskrete Verteilungen - specjalne rozkłady dyskretne
(skokowe, typu skokowego)
> • Spezielle stetige Verteilungen - specjalne rozkłady ciągłe
> • Approximationsmöglichkeiten von Verteilungen - metody aproksymacji
rozkładów
> • Die Chi-Quadrat-, Student- und Fisher-Verteilung - Rozkład Chi-kwadrat
(a nie chi do kwadratu!!!), rozkład Studenta (rozkład t-Studenta), rozkład
Fishera (wł. Fishera-Snedecora)
> V Zweidimensionale Zufallsvariablen und Ihre Verteilungen - Dwuwymiarowe
zmienne losowe i ich rozkłady
> • Definition zweidimensionaler Zufallsvariablen - definicja dwuwymiarowej
zmiennej losowej
> • Unabhängigkeit, Kovarianz und Korrelation - niezależność, kowariancja i
korelacja
> VI Testen und Schätzen - Testowanie i estymowanie, testy i estymatory
> • Punktschätzung - estymatory punktowe (estymacja punktowa)
> • Intervallschätzung - estymatory przedziałowe (estymacja przedziałowa)
> • Spezielle Schätzprobleme - specjalne (w znaczeniu: inne) zagadnienia
estymacji
> • Testen von Hypothesen - testowanie (weryfikowanie) hipotez
> • Spezielle Testprobleme ( Einstichproben-Testprobleme, Zweistichproben-
> Mittelwertsvergleiche, weitere Testprobleme) - zagadanienia zwiazanie z
testowaniem - w przypadku jednej populacji (tu: próby, choć próba i populacja
to nie to samo!), w przypadku dwu populacji, porównanie średnich (dwóch prób)>
> VII Regressionsanalyse - analiza regresji
> • Lineare Einfachregression - prosta regresja liniowa (KMRL - Klasyczny
model regresji liniowej, KMNRL - klasyczny model normalnej regresji liniowej)
> • Multiple lineare Regression - wielowymiarowa regresja liniowa

Z pozdrowieniem,
G.
Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu



Temat: Metrologia
2 Podać przykład obiektu i jego różnych modeli
3 Wyjasnić pojęcie wielkości i wartości podać przykłady
4 Klasyfikacja wielkości (mezurant wielkości , nieistotne , wpływające) podać przykłady związane z wybranym obiektem
5 zdefiniowac warunki normalne graniczne i odniesienia
6 glowne rodzaje zródel wyników pomiarów i ich krótka charakterystyka
7 Objaśnić model obliczania niepewności wyniku na podstawie funkcji wiążącej argumnety
8 Wyjasnić związek miedzy odchyleniem standardowym i odchyleniem standardowym eksperymentalnym
9 Wyjąsnic pojecia funkcji gestosci prawdopodobienstwa ( jakie informacje mozna uzyskać w tej funkcji )
10 Wyjasnić na charakterystyce zwiazek miedzy błędem , niepewnością , wartością definicyjna , wynikiem pomiaru i poprawką
11 Definicję błedu i poprawki(bezwzględnego i względnego)
12 Wyjaśnić pojęcie niepewności wyniku pomiaru
13 Wyjasnić pojęcie niepwności stadardowej rozszerzonej, złozonej, typu A i typu B podać wzory na niepewność rozszerzoną i złozona
14 scharakteryzowac głowne żródła rozrzutu wyników pomiarowych

Moje odpwoiedzi :

Ad.1 Fizyka zajmuje się opisem modelu natomiast metrologia opisem obiektu rzeczywistego. Różnica między obiektem rzeczywistym , a jego modelem jest taka , że obiekt rzeczywisty uzyskuje się przez dokładny pomiar wielkości fizycznych , natomiast model otrzymujemy przez zastosowanie przybliżonego pomiaru z wartością teoretyczną tych wielkości. Obiekt rzeczywisty jest odzwierciedleniem rzeczywistym danego przedmiotu natomiast model jest przybliżeniem.
Ad.2 Obiekt : gaz modele gaz doskonały , elektronowy nie mam pojęcia jakie modele podać do jakiegoś obiektu
ADd.3 Wielkość – określona cecha lub właściwość obiektu , zjawiska lub substancji , którą można wyróżnić jakościowo i wyznaczyć ilościowo , której przyporządkuję się liczbę i jednostkę np. temperatura , ciśnienie , prędkość
Wartość – wyrażenie ilościowe wielkości określone na ogół w postaci iloczynu liczby i jednostki miary np. 120V
Ad.4 Wielkości mierzone – wielkości określone stanowiące pzredmoit pomiaru , uogólniona wielkość mierzona to mezurant np. temperatura
Wielkości wpływające- wielkości , które warunkują stan danego mezurantu na wynik pomiaru np. ciśneinie
Wielkości nieistotne – to te które nie mają istotnego wpływu na wynik pomiaru można je pominać w modelu np. siła wiatru
Ad.5 Warunki normalne graniczne – zestaw wartości wielkości wpływających dla których zakłada się że określone charakterystyki metrologiczne narzędzia pomiarowego zawarte są w granicach w których narzędzia pomiarowe niepogorszy charakterystyki metrologicznej.
Warunki normalne odniesienia -– zestaw wartości wielkości wpływających dla których zakłada się że określone charakterystyki metrologiczne narzędzia pomiarowego zawarte są w granicach , w których możliwe jest badanie urządzenia , kalibracja jego lub naprawa.
Ad.6 Poprawka – to ta wartość ktorą należy dodać do wyniku pomiaru aby otrzymać wynik przybliżony tj. wartośc poprawna. Bład bezwzględny ze znakiem przeciwnym.

Bład bezwgłedny – to różnica między wynikiem pomiaru , a jego wartością definicjną wielkości mierzonej.
Bład względny – to iloraz błedu bezwzględnego i wartości definicyjnej wielkości mierzonej
Ad.7 Niepewność wyniku pomiaru – bardzo często bład nei może być wynikiem nawet przybliżeniu ponieważ nie jest znana wartośc poprawna jest już lepszym w danych warunkach przybliżeniem wartości prawdziwej. Nadal istnieje jednak różnica między Xpopr. A Xdef w takim przypadku szacuje się granice przedziału w którym z przyczyn prawdopodobnych mieści się wartośc prawdziwa. Nazywa się go niepewnościa wyniku pomiaru
AD8 Niepewność rozszerzona – wielokrotność niepewności standardowej U=k*u k – współczynnik rozszerzony 1-3
Niepewność standardowa – przedział prawdopodobny tego że wynik końcowy znajduje się wewnetzr tego przedzialu to poziom nieufności 2u u – niepewnośc standardowa
Każdemu wynikowi pomiaru można przyporządkować niepewności składowe , które sa powodowane róznymi wielkościami wpływającymi o nieznanych wartościach lub innymi przyczynami. Niepewności składowe można złożyć razem najczęściej przez obliczenie wartości średnich kwadratów niepewności składowych wzgłdnych z odpowiednią wagą. Otrzymamy w ten sposo&copy; niepewność złożona.

Metoda A
Gdy wyniki poszczególnych pomiarów tej samej wielkości różnią się, wówczas niepewność obliczana jest na drodze analizy statystycznej wyników serii pojedynczych pomiarów. Zakłada się przy tym pewien rozkład statystyczny poszczególnych prób. Jeżeli błędy pomiarowe są losowe, tym rozkładem jest rozkład normalny. Wówczas, dla dużej ilości prób (powyżej 30), estymatorem niepewności pomiarowej jest odchylenie standardowe średniej (średni błąd średniej). Dla mniejszej ilości prób niepewność jest większa i równa iloczynowi odchylenia standardowego średniej i współczynnika wynikającego z rozkładu Studenta, który zależy od przyjętego poziomu ufności i liczby pomiarów.
Metoda B
Gdy wyniki pomiarów są takie same lub podlegają systematycznym zmianom, wówczas metody statystyczne nie mogą być zastosowane. Sytuacja taka występuje np. gdy:
- klasa przyrządu jest niska w danych warunkach pomiaru (na przykład przy pomiarze długości ołówka linijką ze skalą centymetrową). Wówczas o niepewności pomiarowej decyduje klasa przyrządu (w przykładzie z linijką będzie to 1 cm).
- mierzona wielkość zmienia się znacząco w czasie pomiaru z powodu warunków zewnętrznych, np. zmiany temperatury.
Wyznaczając niepewność pomiaru należy uwzględnić wszystkie składowe mające wpływ na wynik pomiaru, obliczone obiema metodami.
Ad.8 Źródła rozrzutu wyników pomiarów :
- niezachowanie podstawowych układów warunków fizycznych przy prostej wartości mierzonej
- niezachowanie podstawowych układów warunków fizycznych użtego wzorca


Prosze o napisanie dobrych odpowiedzi do tego mam jutro z tego kolowium prosze bardzo Obejrzyj wszystkie posty z tego tematu

comp
Rozklad MKS Skarzysko Kamienna rozkład PKP Kraków Główny Rozkład PKS Stalowa Wola rozkład wody na wodór i tlen rozklad-jazdy-pks-kutno rozkłady jazdy bezpłatnych autobusów Rozkłady jazdy PKS w Częstochowa rozkłady jazdy pociągów w Polsce rozkład MPK w Poznaniu rozkład normalny Dystrybuanta
Cytat

Hanc tibi cane cantilenam - zaśpiewaj sobie tę piosenkę.
Factum est factum - zrobiono to co zrobiono.
Długi most miłości do Boga idzie do brzegu wieczności tylko przez kolejne, najbliższe filary, przez miłość bliźniego. Bernard Häring
Gdy rada głupca jest dobra, to mądry człowiek jej słucha. Gothold Ephraim Lessing
Jak długo my mówimy, tak długo musi milczeć Bóg. Jan Tauler

Valid HTML 4.01 Transitional

Free website template provided by freeweblooks.com